zondag 13 juli 2014

Recensie 'The Fault in our Stars'

Afgelopen woensdag heb ik de film 'The Fault in our Stars' gezien in de bioscoop [imdb]. Ik dacht, laat ik daaraan eens een recensie wijden. Nu ik meer tijd heb, heb ik ook dáár tijd voor.


Première

Een woensdag -het was zelfs een voorpremière vóór de premièredonderdag- die überhaupt niet heel voor de hand lag om naar de film te gaan. Nederland speelde namelijk de WK-halve finale tegen Argentinië. Weinig succesvol, zo bleek later. Het was dan ook rustig in de bioscoop in het centrum van Den Haag, maar toch zat de zaal boven verwachting vol met tienermeisjes en een verdwaald verliefd paartje. En ik dus, zei de zonderling.





Het genoemde publiek verraadt al de toon van de film: The Fault in our Stars is gericht op jongeren. En blinkt uit in romantiek en behapbaar drama. Zeg maar: de Twilight Saga maar dan zonder de vampieren maar met kankerpatiënten.
Want dat is het achtergrondverhaal van tFioS: twee kankerpatiënten die verliefd worden. Het gelijknamige boek uit is 2012 is een groot succes. Het is natuurlijk ook naar het Nederlands vertaald: De Weeffout in onze Sterren. Ik heb het boek (nog?) niet gelezen maar de film straalt uit dat het origineel vrij letterlijk is gevolgd.


Acteren

De film verloopt volgens het reguliere stramien, en is daarmee volledig voorspelbaar. Dit soort films zit doorgaans vol met instant-likable personages. Iedereen die voorbij komt is bijkans knuffelbaar. Je moet je immers goed voelen door het kijken. tFioS is beslist geen uitzondering op deze regel.
De vraag is of dat erg is. In het geval van tFioS is dat helemaal niet erg. De film is bij vlagen grappig, aandoenlijk. En natuurlijk feel-good all the way through.



Ik was verrast door de leeftijd van de personages. In de trailer leken ze ouder dan in de film. De acteurs mooiboy Ansel Elgort en poppetje Shailene Woodley spelen goed. Toegegeven, de personages zijn dun en doen weinig anders dan stralen. Sterker: ze zijn weliswaar doodziek maar ze zien er dag-in dag-uit stralend uit. beetje bezijden de werkelijkheid. 

Maar zoals gezegd, de acteurs nemen binnen die beperkte ruimte prima de mogelijkheden om te acteren. Zo ben ik fan van het subtiele acteren van Gus in deze scene.

Eveneens voorspelbaar is een trits aan lieve, makkelijk toegankelijke liedjes die de soundtrack van de film vormen. Ikzelf was aangenaam verrast door M83 met hun gevoelige Wait.


Nederland

In alle Nederlandstalige recensies die ik tot nu toe heb gelezen, passeren steevast een tweetal zaken die ook ik niet onbenoemd zal laten.
Het eerste is dat een deel van de film speelt -en opgenomen is- in Amsterdam. Het wordt een grote reclamespot genoemd voor onze hoofdstad dat er eindelijk weer een fatsoenlijke film herkenbaar opgenomen is onze hoofdstad. Zelfs in Amerikaanse media verscheen het bericht dat een eenvoudig bankje dat in een sleutelscene figureert, door de gemeente was verwijderd en weer teruggeplaatst.
Ik moet zeggen dat ik de beelden van Amsterdam weinig aansprekend vond. Beetje jammer. Je kan langs de hoofdstedelijke grachten veel betere, pitoreske beelden schieten. Misschien werd de filmploeg gehinderd door de tijdsdruk; men heeft in slechts drie dagen alle Amsterdamse scenes geschoten (14-16 oktober).

Het tweede opvallende is de scene in het Anne Frank Huis. De in het museum voorgelezen teksten uit het dagboek blijken plotseling multi-interpretabel, en kunnen kennelijk ook dienen als voice-over in een romantische film. Tikkeltje ongemakkelijk. En dan zoenen op de zolder van het achterhuis. Beetje veel ongemakkelijk. Goed, de hoofdpersonen van tFioS kijken de dood ook tegemoet, en ook Anne Frank was verliefd in dat huis, maar toch. Het is opvallend dat de producers van de film deze scene zo achteloos in de film hebben verwerkt. [PS. de hoofdpersonen in het boek benoemen zelf het zoenen ook als akward].


Conclusie

The Fault in our Stars levert wat je mag verwachten, en doet dat sprankelend en zonder weeffouten. Er wordt zeer naar behoren geacteerd. De film blijft nog enige tijd rondhangen in de hoofd en dat is binnen het genre zeker geen gegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten